Ongeveer 500 km Mumbai, aan de oevers van de machtige rivier de Narmada, ligt de oude stad Maheshwar. Veel historici identificeren Maheshwar als de oude stad Mahishmati. Er wordt aangenomen dat Maheshwar is gebouwd op de oude stad Somvanshya Shastrarjun Kshatriya en de hoofdstad was van koning Kartavirya Arjun, die wordt genoemd in de Sanskriet Epics Ramayana en Mahabharata. Veel later werd het de hoofdstad van de Maratha Kings, de Holkars. Maratha Koningin Ahilya Bai Holkar (1725-1795) nam de regering van Maheshwar over nadat haar jonge zoon Male Rao Holkar, erfgenaam van de troon stierf, kort na de dood van haar schoonvader, Malhar Rao Holkar (haar man Khaderao Holkar was bijna 12 jaar eerder overleden) .
Ahilyabai Holkar leidde haar legers ten strijde. Ze transformeerde ook Indore van een klein dorp in een prachtige stad. Ze maakte echter zelf Maheshwar tot haar hoofdstad en ontwikkelde het fort, de ghats en de tempels van Maheshwar, evenals vele wegen, putten, ghats en rusthuizen. Ze ontwikkelde vele tempels in heel India, waarvan de belangrijkste de Kashi Vishwanath-tempel in Varanasi was. . Ze zeggen dat de locaties waar Ahilyabai Holkar heeft gebouwd Kashi, Gaya, Somnath, Ayodhya, Mathura, Haridwar, Kanchi, Avanti, Dwarka, Badrinarayan, Rameshwar en Jagannath Puri zijn. Ze steunde ook kooplieden en boeren en hielp hen een leven van vrede en welvaart te leiden.
Maheshwar van Ahilyabai Holkar bloeide met kunst, muziek, literatuur en zakelijke ondernemingen. Ze vermaakte en betuttelde dichters als Maropant en Anantaphandi, evenals geleerden zoals Khushali Ram. Ambachtslieden, beeldhouwers en kunstenaars ontvingen salarissen en onderscheidingen in haar hoofdstad en ze vestigde een textielindustrie in Maheshwar.
Haar inspanningen zijn zelfs vandaag nog te zien. Maheshwar staat bekend om zijn textiel, en geen bezoek is compleet zonder te winkelen voor exclusieve handgeweven sprees, stola’s en stoffen. In feite is ‘Maheshwari’ nu een begeerd genre in Sarees. Rani Ahilyabai Holkar’s steun aan architectuur en beeldhouwkunst is te zien in het fantastische fort en de ghat-tempels in Maheshwar zelf. Het voortreffelijke houtsnijwerk en ontwerp spreken van de levendige en rijke cultuur van zijn tijd. Maheshwar moet je zien om het te geloven.
We zijn niet veel in Madhya Pradesh geweest, een feit waar we dit jaar verandering in willen brengen (als de situatie van Covid19 verbetert). Dus tijdens onze roadtrip naar Maheshwar waren we ongerust over het verblijf en het eten. Alle zoekopdrachten suggereerden Labbooz Cafe and Lodging als de plek om te verblijven en we boekten het meteen. Onze kaarten-app en de wegomstandigheden suggereerden echter dat we rond 20.00 uur zouden kunnen aankomen, een tijdstip waarop Labbooz volgens de planning gesloten is. Dus belden we het café en vroegen hen om onze bestelling voor het diner op te nemen. De cafémanager was er echter heel zeker van dat we onze bestellingen onmiddellijk zouden moeten plaatsen (het was pas 17.00 uur of zo), aangezien het personeel zich om 19.00 uur zou gaan voorbereiden om te sluiten. Hij zei dat ons eten voor ons zal worden weggelaten. We hadden geen zin in een koud diner, dus annuleerden we de bestelling voor het diner, omdat we ons zorgen maakten over het soort plek waar we onszelf hadden geboekt. Wie sluit de keuken om 19.00 uur? Maar bij aankomst en de volgende dag realiseerden we ons dat niet elke stad met de snelheid en schema’s van een grote Indiase stad beweegt. Hoewel het personeel van Labbooz om 19.00 uur de keuken sluit, zijn het echt warme en hardwerkende mensen.
We verbleven in Labbooz Cafe and Lodging, een schilderachtig verblijf gemaakt van de voormalige Fort Entrance Gate Guards’ Quarters. Er wordt gezegd dat Labboo een bestuurder is van de afstammeling van de Holkar-dynastie. Ze kozen hun premium kamer, die twee terrassen heeft, aan de voorkant en een aan de achterkant. De kleine kamer was zeer smaakvol ingericht en schoon en droog. Wat kan men nog meer vragen?
De familie van de Holkars woont nog steeds in het fort en blijft de kunsten betuttelen, vooral het weven. Sally Holkar begon de Vrouwen weven Initiatief, waar vrouwen worden opgeleid als handgeweven wevers, worden opgeleid en voorzien van apparatuur, garen en ontwerpen, en hun creaties worden landelijk verkocht. Zoek ook binnen Maheshwar naar een winkel genaamd Rewa die textiel en sprees verkoopt die zijn gemaakt door de dames in Women Weave.
Een interessant ding dat ik waarnam, was de ontwikkeling van een inheemse mode-esthetiek onder de jongeren die rond de ghats hingen. Modieus gekleed, met funky en gekleurde kapsels, bijna elke jonge jongen droeg een stola en zag eruit als een zorgvuldig samengesteld modestatement. Van Fris Groene Blazer met een geborduurde Gouden Adelaar en gekleurde bontschoenen tot gestyled haar met diverse tinten bruin geverfd. De jonge mannen hadden moeite gedaan om een fashion statement neer te zetten en evenveel tijd besteed aan het fotograferen en poseren voor elkaar, met veel zelfvertrouwen en elan. Wat is hun inspiratie? De stijlen zagen er niet ‘Bollywood’ uit. Reguliere filmacteurs zijn veel conservatiever gevormd. Ik wou dat er ook meer jonge dames waren, maar ik denk dat het patriarchaat in de samenleving hen niet zo vrij laat rondlopen.
Hoe te bereiken : Maheshwar ligt zo’n 500 km van Mumbai. 90 km van Indore (met drukke luchthavens en treinstations). Het dichtstbijzijnde treinstation is Barwaha.
Wanneer te bezoeken: Maheshwar ligt in Centraal-India, dat in de zomer erg heet wordt. Aangezien het grootste deel van de stad te voet moet worden bezocht, is de zomer (maart – juli, daarna september en oktober) niet de beste tijd om te bezoeken. De winters zijn beter (november tot februari) en moessons kunnen ook mooi zijn (juli en augustus).