Roadtrippen? Hoe plannen we de route? En er komt een favoriete kaarten-app uit, en we nemen blindelings de routeplanning die de app suggereert. Maar de app heeft geen gevoel en de voorgestelde routes zijn slechts een onderdeel van een groter “algoritme”, dat waarschijnlijk bestaat uit hoeveel mensen die route gebruiken om ergens te komen. Dit is niet nuttig. In feite is het vaak, heel vaak, heel pijnlijk. Een pijn die wordt verergerd door gegevens, gevalideerd door een groot aantal door kaarten-app aangedreven bezorgers die op tweewielers rijden.
Maar echt roadtrippen gaat over de weg zelf. “De reis is de bestemming”. Dit is een vaak geciteerd aforisme, en men begrijpt de ware betekenis ervan alleen als men veel over de weg reist. Met uitgebreid bedoel ik honderdduizenden cumulatieve kilometers over jaren. Voor ons is het meer dan 120.000 km geweest in 12 jaar tijd. Dus als de reis zelf de bestemming is, of in ieder geval een deel ervan, zou die dan niet mooi moeten zijn? Alleen vertrouwen op kaarten helpt niet.
Tijdens een roadtrip nemen we liever routes die mooi zijn, ook al zijn ze misschien iets langer. We willen rijden door prachtige landschappen, schilderachtige wegen, schilderachtige dorpjes, bochtige wegen door boerderijen of bossen. Lange stukken rechte betonnen snelwegen die je gewoon naar je bestemming brengen, snijden het ijs niet. Maar de typische kaarten-app probeert je door ELKE route te duwen waarvan hij denkt dat deze de snelste is en verbindt je start- en eindpunten. Het zal proberen u door kleine overvolle rijstroken te laten gaan om slechts 4 minuten te besparen. Het zal je door rechte saaie snelwegen laten gaan zonder afritten, terwijl prachtige bochtige wegen door boerderijen en vele kleine chai-winkels gaan (tapris, zoals ze hier vaak genoemd worden) zijn in de buurt en nemen misschien 30 minuten meer in beslag. Maar wil je liever niet een half uurtje de deur uit, nippen aan een verse kop chai (of filterkoffie), kijkend naar een prachtig uitzicht?
Zoals toen we in Kannur waren, stelden onze gastheren ons deze prachtige route naar Coonoor voor die onze navigatie-app nooit zou kunnen suggereren. We stippelden de reis uit, van dorp tot dorp, en hadden een van de mooiste roadtrips in Zuid-India. Of tijdens het rijden van Mumbai naar Jaipur zijn er alternatieve routes die veel interessanter zijn dan de saaie, industriële NH48, waarmee we Maheshwar konden bezoeken.
Eens op een reis naar het zuiden stopten we bij een winkel langs de weg voor verse koffie. Terwijl we aan het nippen waren van onze heerlijke en verse filterkoffie, merkten we dat de eigenaar ook iets anders aan het koken was. Bij navraag zei hij dat het viscurry was en dat hij het zou serveren met neer dosa. Hij verzocht ons om achter te blijven en die ook te proeven. We zijn graag verplicht. En terwijl we wachtten vertelde hij ons dat hij meer dan 15 jaar in Mumbai had gewerkt, maar dat hij hier, vlakbij zijn dorp, gelukkiger is. Dergelijke verhalen maken de herinneringen aan roadtrips niet dat je 45 minuten eerder bereikte.
De enige manier om deze alternatieve routes te ontdekken, is door rond te vragen. Vraag mensen die naar deze bestemmingen zijn gereisd. Controleer uw favoriete kaarten-app wanneer u op een laptop of desktop zit (voor een groter scherm, handig om rond te zoeken). Mogelijk moet u ook dorpsnamen noteren die u wilt doorkruisen (helaas kunt u met bijna geen enkele navigatie-app invoeren wat u wilt vermijden, nog niet). Zelfs binnen steden neemt de kaarten-app je mee door smalle, drukke marktstraten. Wanneer, (omdat we goed thuis zijn in onze steden), we betere routes kennen, zelfs als ze iets langer duren. Maar ze zijn mooier.
Sommige navigatie-apps zullen je gedwongen omleiden, zelfs als je de langere route selecteert. Het beste dat we tijdens langere reizen hebben gevonden, is dorpen langs onze voorkeursroute te selecteren en ze te gebruiken om een nieuwe navigatie te forceren. Helaas moet je voorzichtig zijn, want de speld “dorpsnaam” in je navigatie-app brengt je naar het dorp. Je moet oppassen dat je het dorp niet binnengaat maar er omheen gaat. Het is lastig. Maar zo reisden we voordat we navigatie-apps hadden.
We proberen een route uit te stippelen voordat we op reis gaan. We kijken of we door landelijke gebieden kunnen trekken en industriële corridors vermijden. We rijden nooit in het donker en onze typische rijdag duurt niet langer dan 12 uur (maximaal). We proberen ook leuke, interessante plekken te vinden om onderweg te verblijven, en boeken ze voordat we vertrekken. Alleen zo kunnen we het maximale uit onze reis halen.
Misschien zal ik op een dag, als ik genoeg geld heb, een navigatie-app maken met een optie voor “Alleen mooie route”.