Meningen geuit door Ondernemer bijdragers zijn van henzelf.
Je leest Entrepreneur Middle East, een internationale franchise van Entrepreneur Media.
Dit artikel is een onderdeel van De wereld naar Saudi brengeneen speciaal rapport gesponsord door Saudia en ontwikkeld door Entrepreneur Middle East in samenwerking met Lucidity Insights.
Zakelijk toerisme draagt historisch gezien bij aan 9% van de toeristische bezoeken in het Koninkrijk Saoedi-Arabië. In 2018 waren er vier miljoen toeristische bezoeken van zakenreizigers aan het Koninkrijk. Het doel van het land is nu om het aantal toeristische bezoeken van zakenreizigers meer dan te verdubbelen en tegen 2030 10-11 miljoen bezoeken te bereiken.
Het is een normaal gezicht om op zondag of maandag van de week aan boord te gaan van een vliegtuig dat vanuit Dubai vertrekt naar Riyadh of Jeddah, en te worden begroet door een vliegtuig vol consultants en zakenreizigers. De ambitie van de toeristische doelstellingen van Visie 2030 met betrekking tot dit soort zakenreizigers is tweeledig. Ten eerste hopen ze het aantal zakenreizigers naar Saoedi-Arabië in het algemeen te vergroten door een steeds groeiende economie en door een strategie voor gerichte vergaderingen, incentives, conferenties en tentoonstellingen (MICE), waardoor Saoedi-Arabië een hub wordt voor zakelijke bijeenkomsten. Ten tweede hopen ze veel van deze zakentoeristen om te vormen tot gewone vrijetijdstoeristen, en hen ertoe te brengen hun verblijf in het Koninkrijk te verlengen om te genieten van de vele toeristische activiteiten die worden aangeboden.
Specifieke gegevens over het zakentoerisme van het Koninkrijk zijn beperkt, maar voorafgaand aan de lancering van de Visie 2030 van het land hadden het Ministerie van Toerisme (destijds bekend als de Saoedische Commissie voor Toerisme en Oudheden) en de verschillende betrokken belanghebbenden enkele basiscijfers in 2016. In 2016 vlogen ongeveer 2,5 miljoen zakentoeristen vanuit het buitenland naar het land, 77% van alle zakenreizigers in het Koninkrijk; de overige 741.000 (23%) zakenreizigers waren binnenlandse zakenmensen die tussen steden binnen het Koninkrijk reisden.
Deze 3,24 miljoen binnenlandse en buitenlandse zakenmensen gaven 2,29 miljard dollar uit in het Koninkrijk, goed voor 20% van de totale toeristische uitgaven in 2016. 87% van de uitgaven voor zakelijk toerisme was afkomstig van buitenlandse zakenreizigers, waarvan 71% in hotels verbleef. Van de binnenlandse zakenreizigers verbleef 70% in hotels of gemeubileerde appartementen, en de meerderheid (61%) reisde over land in een voertuig in plaats van per vliegtuig. In hetzelfde jaar werden 680.000 uitgaande zakenreizen geregistreerd door Saoedische inwoners die buiten het Koninkrijk reisden, waarmee ongeveer $ 960 miljoen werd uitgegeven.
In lijn met deze verwachte groei ontwikkelt Saudi-Arabië in een ongekend tempo hotels. Tegen het einde van 2023 verwacht Saudi-Arabië 30% meer hotelkamers online te hebben dan eind 2021. Het overgrote deel van deze hotelkamers bevindt zich in Mekka en Medina, eens te meer de kracht van de sector religieus toerisme en zijn behoeften. Riyadh, Jeddah en Dammam, als commerciële centra van het land, groeien ook, met de snelste groei in hotelsleutels in de komende 24 maanden vanuit de stad Jeddah. Met de groei van het toerisme komt de groei van het horeca- en F&B-aanbod, en de economie van het doorsijpelen naar individuele restauranteigenaren, taxichauffeurs, touroperators en meer.
Gerelateerd: onthuld: Saudia’s transformatie om “de vleugels” van KSA’s visie 2030 te worden